
UR Samtiden - Nya rön inom functional food

Fördel råg
Om programmet
Liza Rosén, forskare i industriell näringslära och livsmedelskemi, har studerat hur rågprodukter påverkar blodsocker, insulinsvar och mättnad hos friska försökspersoner. De produkter som testades var bröd och gröt på vitt rågmjöl respektive fullkornsrågmjöl, ett vetebröd berikat med rågkli samt kokta råg- och vetekärnor. Ett vitt vetebröd användes som referens. Slutsatsen är att rågkärnor såväl som bröd och grötar av vit råg och fullkornsråg visar god effekt på aptitreglering. Ulrika Andersson vid institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, berättar om en studie som visar att ett dagligt intag av fullkornsråg istället för fullkornsvete kan underlätta viktkontroll och ha en positiv inverkan på personer i riskzonen för att utveckla typ 2-diabetes.
- Ämnesord:
- Dietik, Funktionell mat, Medicin, Råg, Terapimetoder
- Produktionsår
- 2010
- Talat språk
- Svenska
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial