
UR Samtiden - Maten som skyddar

Forskning kring antidiabetiska livsmedel
Om programmet
Vid Antidiabetic food centre bedrivs tvärvetenskaplig forskning på livsmedel som kan motverka fetma, typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Bland riskfaktorerna finns fetma, förhöjt blodsocker, förhöjt blodtryck och förhöjda blodfetter, men det positiva är att vi talar om sjukdomstillstånd som i hög grad kan förebyggas med livsstilsmodifiering, säger Inger Björck, professor vid AFC. Från seminariet Antidiabetiska livsmedel. Inspelat i Lund den 23 januari. Arrangör: Lunds universitet.
- Ämnesord:
- Allmän medicin, Diabetes, Endokrina organ, Endokrinologi, Forskning, Livsmedel, Medicin
- Produktionsår
- 2012
- Talat språk
- Svenska
- Undertexter
- Svenska
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Högskola
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial