series

Små barn - stora rättigheter

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik, Samhällskunskap, Barns rättigheter

Programbild

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Konsten att inte säga nej

Om programmet

Blir det kaos i förskolan om barn får ta egna initiativ och göra sina röster hörda? Vi möter universitetsadjunkt Elisabeth Arnér som menar att det är tvärtom - det är först när vi lyssnar på barnen som förskolan kan bli en trygg plats där det känns meningsfullt att vara. Vi möter även förskolepersonal från tre olika förskolor där barnen ges mycket tid men som har lite olika inställning till regler och rutiner. På Sagogården i Örebro har personalen en tillåtande attityd och tycker att det har gjort arbetet enklare att inte ha alltför strikta regler. På Kyrkans förskola Pärlan i Vallentuna försöker man ge barnen tid för lugn och eftertanke istället för att låta dagarna bli strikt uppdelade i alltför många aktiviteter. På Vallentuna Djur-, natur- och musikförskola tycker personalen att regler och rutiner är effektiva när man vill uppnå struktur och kvalitet med arbetet i förskolan.

Ämnesord:
Förskolan, Förskolepedagogik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Produktionsår
2008
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik, Samhällskunskap, Barns rättigheter

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program