Till huvudinnehåll
series

Leka livet

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik

Programbild

Delaktighetens dilemma

Hur blir barn med funktionsnedsättningar delaktiga i leken på förskolan? Ebba och Liam har Downs syndrom och går på förskolan Trädgårdssångaren. Den motoriska, språkliga och tankemässiga utvecklingen går långsammare för barn med Downs syndrom än för andra barn och det är inte oproblematiskt att bli en delaktiga i en större barngrupp. Professor Ulf Jansson forskar om inkludering och exkludering i barns lek. Trädgårdssångaren ingår i hans pilotstudie och han har varit rådgivare till förskollärarna om hur de ska förhålla sig till det sociala spelet i barngruppen. Som vuxen blir man gärna överbeskyddande när ett barn inte blir delaktigt i den fria leken då det istället är en passiv, men uppmärksam, närvaro som krävs.

Om programmet

Ämnesord:

Barn med utvecklingsstörning, Elever med särskilda behov, Förskolan, Lek, Undervisning

Produktionsår:

2009

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik, Specialpedagogik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program