Till huvudinnehåll
series

Leka livet

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik

Programbild

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Låtsaslekens lov

När barn leker provar de olika roller, bearbetar erfarenheter och lär sig vad det är att vara människa. På förskolan Stenkolet i Stockholm har Birgitta Knutsdotter Olofsson forskat om barns lek. Hon menar att ingen aktivitet är så viktig för förskolebarnets utveckling som den fria leken. Vi träffar henne och pedagogen My Junker som minns tiden då Birgitta observerade leken på avdelningen. I Vallentuna är vi med på en spännande spöklek på förskolan Smultronet. När leken blir för läskig och barnen behöver hämta mod hos en vuxen finns förskolläraren Amelie Bendz i närheten. Vilken betydelse spelar miljön för leken? Miljöpsykologen Fredrika Mårtensson har i sin avhandling om barns utemiljö jämfört en skånsk förskolegård på landsbygden med en innegård i stadsmiljö. Vi följer Mårtensson till I Ur och Skur-förskolan Statarlängan i Ljungbyhed och träffar förskolechefen Lotta Lundberg och Christina Silvegren som gått på förskolan som barn.

Om programmet

Ämnesord:

Förskolepedagogik, Lek, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Utomhuspedagogik

Produktionsår:

2009

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program