Allra första språket
27 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur kan man hjälpa de minsta barnen att utveckla sitt språk?
När barn leker provar de olika roller, bearbetar erfarenheter och lär sig vad det är att vara människa. På förskolan Stenkolet i Stockholm har Birgitta Knutsdotter Olofsson forskat om barns lek. Hon menar att ingen aktivitet är så viktig för förskolebarnets utveckling som den fria leken. Vi träffar henne och pedagogen My Junker som minns tiden då Birgitta observerade leken på avdelningen. I Vallentuna är vi med på en spännande spöklek på förskolan Smultronet. När leken blir för läskig och barnen behöver hämta mod hos en vuxen finns förskolläraren Amelie Bendz i närheten. Vilken betydelse spelar miljön för leken? Miljöpsykologen Fredrika Mårtensson har i sin avhandling om barns utemiljö jämfört en skånsk förskolegård på landsbygden med en innegård i stadsmiljö. Vi följer Mårtensson till I Ur och Skur-förskolan Statarlängan i Ljungbyhed och träffar förskolechefen Lotta Lundberg och Christina Silvegren som gått på förskolan som barn.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial