series

Skolfront

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Hemmasittare och ströskolkare

Om programmet

Den 17 mars 2010 presenterade Skolverket en studie som visade att mer än 10 000 elever regelbundet skolkar från grundskolan. Hur ska skolan och föräldrar arbeta för att alla elever verkligen går till skolan? Debatt med Kjell-Arne Springe, f.d. samordnare Sundbyberg och Kimmy Brännström, f.d. skolkare. Alexander, 11 år, har en ovanligt hög IQ för sin ålder och är ett så kallat särbegåvat barn. Dessa barn utgör en grupp elever som de flesta lärare har bristande kunskaper om. I skolan är de ofta understimulerade, de tappar studiemotivation, de blir deprimerade och riskerar att hamna utanför. Varför misslyckas skolan? Hur ska skolan arbeta med dessa barn? Diskussion med Anya Winqvist, Mensa Sverige och Gunilla O. Wahlström, föreläsare och författare.

Ämnesord:
Barnpsykologi, Begåvade barn, Begåvningsdifferentiering, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Psykologi, Skolnärvaro, Undervisning, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Produktionsår
2010
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med program och pedagogiskt materialLänken öppnas i ny flik

Liknande program