Till huvudinnehåll
series

Barn av sitt språk

Vägledning i hur ett språkutvecklande arbete kan ske i grundskolan.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Programbild

Tala inför klass

Näst efter att dö är att framträda muntligt inför andra det som vi människor mest av allt fasar för, säger Ewa Bergh Nestlog, doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet. Därför är det så viktigt att barn från första klass får verktyg att göra den muntliga framställningen till något som alla ser fram emot. På Rävåsskolan i Karlskoga och Svedjeskolan i Luleå har man gett berättandet en central plats i schemat och eleverna är engagerade och roade både av att tala inför andra och att lyssna. I sjätte klass på Dalskolan i Tyresö hålls muntliga redovisningar i de flesta ämnen flera gånger under skolåret. Läraren Tommy Johansson inleder redovisningarna med avslappningsövningar.