
Allra första språket
27 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur kan man hjälpa de minsta barnen att utveckla sitt språk?
Ifjol var det stökigt på Dammhagskolan i Landskrona och polis och brandkår fick kallas dit ett 30-tal gånger. I år är det mycket lugnare, mycket tack vare forskningsprojektet Utsikter. Jessica Hyrefelt är lärare i klass 5 och ingen av hennes sexton elever har svenska som modersmål. Projektet handlar bland annat om att ha höga förväntningar på sina elever. "Jag visar att jag verkligen tror att dom kan", säger Jessica. Samtidigt får eleverna betydligt mer studievägledning än vad som är brukligt. Man lägger också stor möda på att engagera föräldrarna, vilket gör att de bättre kan hjälpa sina barn med läxorna. Två gånger om året mäts elevernas hälsa och kunskaper i ett tiotal screeningtester. Genrepedagogiken är viktig i undervisningen, berättar Jessica. Logopeden och forskaren Eva-Kristina Salameh betonar även hur betydelsefull modersmålslärarnas roll är.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med program och pedagogiskt material