Till huvudinnehåll
series

Jakten på det demokratiska klassrummet

Hur gör man för att bedriva undervisning i demokratiska arbetsformer?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Lärarroll och ledarskap

Experimentgymnasiet

Ingen rektor, inga terminsbetyg, ingen närvaroplikt. Experimentgymnasiet i Göteborg var under 1970-talet skolan där eleverna hade makten, kraven var få och friheten stor. "Jag fick med mig en förvissning om att ingenting är omöjligt", säger den före detta eleven Bo Ranman. Tillsammans med lärarna lade eleverna upp sina studier och läste antingen individuellt eller i mindre studiegrupper. Direktdemokrati tillämpades och besluten togs på ett allmänt möte. Skolan hade öppet hela dagen så eleverna kunde komma och gå som de ville. För vissa elever blev de nya undervisningsformerna en befrielse som ökade motivationen medan andra hade svårt att ta det stora ansvar som följde av friheten. Skolan fick en enorm uppmärksamhet i skoldebatten och följdes nära av media under de åtta år den existerade.