Till huvudinnehåll
series

Medialized

Lär dig hur den medialiserade verkligheten skapas.

• Gymnasieskola

• Information och media, Massmedier

Programbild

Just say yes

Varje dag försöker vi människor påverka andra att säga ja och varje dag möts vi av tusentals uppmaningar att säga ja. Men vad är det som får oss att säga ja till budskap i reklam eller från makthavare? Enligt den amerikanske professorn Robert Cialdini är det sex olika faktorer som spelar in. Cialdini berättar om sin forskning och vi möter indiska såpaskådisar som vill påverka tittarna att säga ja till en modernare syn på äktenskap och samlevnad. Vi möter även männen bakom "The Yes Men" som använder sig av människors tilltro till expertbudskap för att driva med politiker och företag.

Om programmet

Ämnesord:

Auktoritetstro, Beslutsfattande, Kognitiv psykologi, Konsumtion, Psykologi, Övertalning

Produktionsår:

2011

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Engelska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    Robert Cialdini, Mike Bonanno, Stacey David, Shirin Juwaley, Jeff Herf

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Gymnasieskola

Skolämne:

Hem- och konsumentkunskap, Ekonomi och konsumtion, Information och media

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

Arbetsblad

    Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

    Liknande program