Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Att leda framtidens skola

• Högskola

• Pedagogiska frågor

Programbild

Forskningens bild av skolledarrollen

Om programmet

Jan Håkansson, pedagogikforskare vid Linnéuniversitetet, resonerar om skola och undervisning, myter i skolan, effekterna av skolledarens arbete och om strategier för lärare och för undervisning. Han säger att en effektiv undervisning leder till de mål som satts upp för eleverna, men man kan också försvara en god undervisning som skapar fungerande medborgare - frågan är bara vad samhället vill. Mycket i rektorsrollen går ut på att stödja lärarna i deras undervisning, men olika lärare behöver olika typer av stöd för att de ska bli effektiva för eleverna. Han varnar också för effektivitetstrenden. Moderator: Per-Arne Andersson. Föredraget är en del i seminariet Att leda i framtidens skola, om rektorn som drivkraft. Inspelat i november 2011. Arrangör: Skolporten.

Ämnesord:
Rektorer, Skolan, Skolledare, Skolpersonal, Undervisning
Produktionsår
2011
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Pedagogiska frågor

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program