Till huvudinnehåll
series

När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn?

• Lärarfortbildning

• Historia, Pedagogiska frågor

Programbild

Det arbetande barnet

Barn har arbetat i alla tider; inom jordbruket, hantverket och senare inom industrin. Barnens insats var avgörande för att man skulle få mat på bordet i de allra flesta hem. Att barnen skulle delta i arbetet var en självklarhet och arbetet ansågs dessutom fostrande och nyttigt, barnen skulle lära sig att veta hut. Lättja sågs som en dödssynd. Genom att vara tillsammans med de vuxna lärde sig barnen vuxenlivets arbetsuppgifter. När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning.

Om programmet

Ämnesord:

Arbete, Arbetsmarknad, Barn och ungdom på arbetsmarknaden, Barnarbete, Barndomen, Historia, Samhällsvetenskap, Sociala frågor

Produktionsår:

2011

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska, Engelska, Franska, Arabiska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Historia, Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program