
Barn som väcker funderingar
1 tim 22 min · På varje förskoleavdelning och i varje klass finns barn som kräver mer.
Barn som leker tillsammans är hela tiden involverade i ett relationsarbete där de både hissar och dissar varandra. De är positiva och uppmuntrar varandra samtidigt som de kränker, sänker och avvisar varandra. Det berättar psykologen och förskolekonsulten Margareta Öhman. Att som förskolepedagog kunna se och reagera på kränkningar mellan barnen är jätteviktigt, menar hon. Men kränkningar kan ibland vara svåra att uppfatta, och det krävs att man som pedagog tar sig tid och noga följer barnens lek. Inspelat den 18 april 2012 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Arrangör: Sefif utveckling.
Förskolan, Förskolebarn, Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolans socialpsykologi, Småbarnslek, Undervisning
2012
30 juni 2023
Högskola
Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik, Sociala relationer
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud