Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Livets ursprung och evolution

• Lärarfortbildning

• Biologi, Evolution

Programbild

Lär med formativ bedömning

Med formativ bedömning i kemi höjer eleverna betygen, och den största skillnaden märks hos de svaga eleverna. Det säger Malin Nilsson, kemilärare på Tumba gymnasium. Genom formativ bedömning, eller lärande bedömning, gör man tydligt för eleverna vad målet är, var de befinner sig och hur de skall ta sig till målet. Eleverna får själva ta ansvar för sitt lärande. I dag är intresset för kemi lågt bland många elever, och formativ bedömning fungerar också som en intresseväckare för ämnet. Här är det viktigt att välja verklighetsnära frågor med kemianknytning, menar Malin Nilsson. Till exempel; Hur fungerar egentligen botox, och vad är grafitnagellack? Inspelat den 3 maj 2012 på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.