Till huvudinnehåll
series

Jakten på det demokratiska klassrummet

Hur gör man för att bedriva undervisning i demokratiska arbetsformer?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Lärarroll och ledarskap

Roskilde Universitet

På Roskilde universitet är eleverna vana vid grupparbeten och häftiga diskussioner med sina lärare. Sedan 1972 har Roskilde universitet använt denna demokratiska undervisningsmetod. I början fick metoden mycket kritik. Numera finns studenter från femtio olika nationaliteter inskrivna på universitetet. Detta sätt att undervisa är något helt annat än de är vana vid hemifrån. Vi studerar den danska modellen sedd genom de utländska studenternas ögon och får möta flera som är kritiska. De reagerar på samma sätt som danskarna gjorde när denna undervisningsmodell infördes på 70-talet. Vi möter en japansk student som inte brukar yttra sig i grupp. En student från Turkiet säger att hon är van vid att läraren är auktoritär. De danska lärarna på Roskilde universitet ser sig själva som vägledare.