Till huvudinnehåll
series

Lärandets idéhistoria

Om läraryrkets historia, från antikens filosofer och framåt.

• Högskola

• Filosofi, Pedagogiska frågor

Programbild

Vad är betyg?

Om programmet

Ett utbildningssystem utan betyg är svårt att föreställa sig. Hur ska vi tänka kring det komplicerade sambandet mellan betyg och bedömning? Bedömningen ses som en förutsättning för lärandet. Betygen ses som ett sätt att sortera eleverna för vidare utbildningar. Genom att använda olika betyg görs bedömningen vilka som ska ges möjlighet att klättra vidare inom systemet. Men bedömningen är samtidigt en nödvändighet för att lärande och utveckling alls ska komma till stånd. Bedömningens utmynnande i betyg medför alltid risker och oönskade bieffekter. Medverkande: Fredrik Alm, universitetslektor i pedagogik; Donald Broady, professor vid institutionen för pedagogik och utbildningsstudier, professor emeritus vid sociologiska institutionen, Uppsala universitet; Christian Lundahl, professor i pedagogik, Karlstads universitet; Sharon Rider, professor i teoretisk filosofi, Uppsala universitet; Dylan Wiliam, professor emeritus vid Institute of Education, University of London.

Ämnesord:
Betyg, Betygsättning, Pedagogik, Undervisning, Utvärderingsmetodik
Produktionsår
2013
Tillgänglig till
30 juni 2023
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska, Danska, Engelska, Somaliska
Medverkande
Dylan Wiliam, Sharon Rider, Donald Broady, Fredrik Alm, Christian Lundahl

Pedagogiskt syfte

Att ge lärarstudenter en solid bas i läraryrkets historia. Ämnet pedagogik är förhållandevis nytt. Först på 1800-talet skiljdes pedagogiken ut från filosofiska studier. Det är alltså de stora filosoferna som från antiken och framåt har ägnat sig åt att utveckla tänkandet kring kunskap och lärande, och det är där vi hittar lärarprofessionens rötter. Programmen har fokus på lärandefrågor och ger en överblick över idéhistoria och kunskapsteori.

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Filosofi, Pedagogiska frågor

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program