Till huvudinnehåll
series

Är det sant?

Lär dig att tänka källkritiskt! Nyhetssatir för 10-12-åringar.

• Grundskola 4-6

• Information och media, Informationssökning och källkritik, Samhällskunskap

Programbild

Reklam

Hur fungerar reklam? Och får man göra smygreklam? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till med den saken. Den historiska reportern reser tillbaka i tiden till år 79 för att ta reda på hur länge reklamen har funnits.

Om programmet

Ämnesord:

Källkritik, Reklam

Produktionsår:

2012

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Utbildningsnivå:

Grundskola 4-6

Skolämne:

Information och media, Informationssökning och källkritik, Massmedier, Samhällskunskap

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program