

Speldesign för äldre
Om programmet
Hur konstruerar man spel för äldre människor som inte är vana vid dataspel? Ismet Bachtiar, spelkreatör från Norge, berättar här om sina erfarenheter. Han menar att den nära kontakten med målgruppen har varit avgörande för ett bra resultat. Viktigt har också varit att hitta saker som äldre människor kan relatera till som till exempel att växa upp på landet. Resultatet blev ett spel som handlar om en gård på landet och de sysslor som behöver göras varje dag. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.
- Ämnesord:
- Datorspel, IT, Informationsteknik, Spelutveckling, Äldre och datorer
- Produktionsår
- 2014
- Talat språk
- Engelska
- Undertexter
- Svenska
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Högskola
- Skolämne:
- Information och media, Internet och digitala medier
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial