Till huvudinnehåll
series

Idrottslärarens drömmar och dilemman

Om innehållet och komplexiteten i skolans idrott- och hälsaämne.

• Lärarfortbildning

• Idrott och hälsa, Pedagogiska frågor, Lärarroll och ledarskap

Motvilja och glädje

Hur kan lärarna motivera sina elever i ämnet idrott och hälsa i skolan? Vi träffar Emma Holström och Daniel Gomejzon som båda är lärare i idrott och hälsa. De jobbar på lite olika sätt för att motivera sina elever. Daniel tar hjälp av tv-spel, inspelade instruktionsfilmer och musik. Han bygger upp spänning och intresse hos eleverna och den främsta vinsten har varit att de omotiverade eleverna hittat motivation på lektionerna. Emma låter sina elever filma sig själva när de gör övningar och de får sedan titta på filmen för att få grepp om hur de gör. Hon tycker inte längre att bedömning i ämnet idrott och hälsa är problematiskt eftersom eleverna är medvetna om hur de ligger till och vad de behöver göra för att förbättra sina resultat.