Skuggsyskon
28 min · Superföräldrar · Hur kan man räcka till även för de syskon som inte har någon diagnos?
Jimmy, 19 år, hade svårt att kontrollera sig när han var liten. Han blev lätt våldsam och hade svårt att koncentrera sig i skolan. När han fick diagnosen adhd fick han äntligen en förklaring till sitt beteende. Gian som är bildlärare har dyslexi och har länge skämts över det och hållit det dolt. I sin yrkesroll som lärare har han hittat andra sätt att kommunicera än i skrift. Vi träffar också Peter och Kicki som har barn som fått diagnoserna adhd och atypisk autism. Diagnoserna gav dem en förklaring till det som pedagoger i förskolan reagerat på och det banade även väg för dem som föräldrar att lära sig mer. De tycker själva att de hittat ett bra sätt att förklara för andra barn och deras föräldrar vad dessa funktionsnedsättningar handlar om.
Att genom familjers egna berättelser skildra upplevelser av samhällets insatser för familjemedlemmar med funktionsnedsättningar. Programmen är gjorda för socionomer i grundutbildning som på olika sätt kommer att komma i kontakt med familjer där funktionsnedsättningar förekommer. Genom berättelserna ökar förståelsen för de hinder och utmaningar som finns i vardagen för familjer som lever med någon funktionsnedsättning. Detta kan användas i utbildningens analysmoment för att koppla samman teori och praktik.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial