
Konsten att göra ett bra prov
51 min · Christina Wikström berättar hur man bör tänka när man utvecklar ett prov.
Intresset för prov och provkonstruktion har vuxit de senaste åren. Prov ger ett värdefullt bidrag när det handlar om att mäta elevers kunskaper. Men alla prov är inte bra, menar forskaren Christina Wikström. Dåliga prov leder ofta till fel slutsatser och dåliga beslut som kan få ödesdigra följder för den enskilde eleven. Föreläsningen handlar om vad som kännetecknar ett bra prov, vad man kan och inte kan göra med prov och hur man bör tänka när man vill utveckla ett eget prov. Inspelningen ägde rum den 27 oktober 2014 på Älvsjömässan, Stockholm. Arrangör: Skolforum.
Gymnasieskolan, Kunskapsprov, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
2014
30 juni 2023
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning, Didaktik och metod
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud