Till huvudinnehåll
series

Skolministeriet

Granskande, belysande, aktuellt och viktigt om frågor som rör skolan.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Är svenskan alltid nyckeln till integration?

Är svenskan alltid nyckeln till integration?

Samtidigt som rekordmånga flyktingar kommer till Sverige är det stor brist på lärare som kan lära ut svenska till nyanlända elever. Det är ett problem om de nyanlända eleverna måste lära sig svenska innan de kan delta i den reguljära undervisningen. Men det finns skolor som istället för att vänta in språket tillämpar tvåspråkig undervisning. På skolan Navet i Örebro går somaliska elever i egen klass och får undervisning på både somaliska och svenska, med goda resultat.

Om programmet

Ämnesord:

Invandrarelever, Invandrarundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Tvåspråkig undervisning, Undervisning

Produktionsår:

2015

Talat språk:

Svenska

  • Medverkande:

    Josefin Nilsson

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi, Svenska som andraspråk

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program