Till huvudinnehåll
series

Didaktorn

Samtal med personer i eller utanför det pedagogiska fältet.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Ljuga sig till sanning

Ljuga sig till sanning

Om programmet

Blir man bättre på källkritik om man själv är bra på att ljuga? Josef Sahlin, lärare på Årstaskolan i Stockholm, låter sina elever på skapa fejkade sidor på nätet. Uppgiften är att få både text och layout att framstå som trovärdiga, trots att innehållet är falskt. Målet är att få eleverna medvetna om hur lätt det är att skapa desinformation och att öva dem i källkritiskt tänkande. Ett arbete som innehåller flera etiska fallgropar för såväl lärare som elever - sidorna publiceras ju faktiskt på riktigt!

Ämnesord:
Kritiskt tänkande, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Mediekompetens
Produktionsår
2016
Tillgänglig till
30 juni 2023
Talat språk
Svenska
Programledare
Natanael Derwinger
Medverkande
Josef Sahlin
Ladda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program