
Nyanlända och lärande
48 min · Hur kan lärare samarbeta och ge den nyanlända eleven bäst möjlighet?
Skolverket ansvarar för kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper. Nyanlända delas in i två grupper: de som inte kan läsa eller skriva och de som kan läsa och skriva på ett eller flera språk. Här ges handfasta råd hur lärare ska kartlägga elevens kunskaper och på så vis placera eleven i rätt årskurs. Medverkande: Pille Pensa Hedström, undervisningsråd på Skolverket, Heléne Sandström, projektansvarig och Maria Nordlund, projektledare i PRIM-gruppen. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
Elever, Invandrarelever, Läs- och skrivkunnighet, Skolan, Undervisning
2016
1 juli 2021
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud