
Nyanlända och lärande
48 min · Hur kan lärare samarbeta och ge den nyanlända eleven bäst möjlighet?
Elisabeth Lindén är forskare i specialpedagogik och här föreläser hon om elever i grundskolan som har ett annat modersmål än svenska. Hon anser att flerspråkiga elever ska kunna få sin första läs- och skrivundervisning i olika ämnen och på olika språk samtidigt. Nyckeln till framgång är samverkan mellan modersmålslärare och specialpedagoger och att man bygger läsningen på elevens starkaste språk. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
Läsinlärning, Skrivinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
2016
28 juni 2023
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Specialpedagogik, Svenska som andraspråk och sfi, Svenska som andraspråk
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud