series

UR Samtiden - Spel och internet

Föreläsningar och samtal om datorspelande och spelkultur.

• Högskola

• Information och media, Internet och digitala medier

Om programmet

Intresset för att tävla och att se på när andra tävlar i digitala spel har exploderat. De största tävlingarna har flera miljoner dollar i prispengar. Ett av de mest populära spelen är League of legends som har 27 miljoner spelare dagligen. Här samtalar forskare, branschfolk och spelare om sina erfarenheter och synen på e-sport på ett professionellt och personligt plan. Hur fungerar e-sport? Är det ens en sport? Medverkande: TL Taylor, professor MIT, Alexander Ferm, Svenska e-sportsföreningen, Martin Hällefors, Esportmagasinet och Daniel McHugh, Challengermode. Moderator: Angelica Norgren. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Ämnesord:

Datorspel, Onlinespel, Spel

Produktionsår:

2016

Talat språk:

Engelska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    T.L. Taylor, Martin Hällefors, Daniel McHugh, Alexander Ferm

  • Moderator:

    Angelica Norgren