series

Didaktorn

LärarfortbildningPedagogiska frågor
Programbild

Grammatiska dilemman med lättläst text

En del av UR:s program är bara tillgängliga för lärare, pedagoger och elever. Logga in för att spela.

Om programmet

Vad är det som gör en lättläst bok lättläst? Det vet Sara Lövestam, sfi-lärare, författare och grammatiknörd. Det finns regler för hur lättlästa böcker ska vara skrivna. Men boken ska ju vara bra också. Med lättlästa böcker är målgruppen vuxna med stor livserfarenhet, vilket ställer extra höga krav på både komplext innehåll och enkelt språk. Här ger Sara Lövestam konkreta exempel på hur hon jobbat med texter i klassrummet. Vi får även en inblick i hur hon som författare brottas med texterna. Ett elegant, litterärt stilgrepp är sällan det som är bäst för målgruppen när man skriver lättläst.

Ämnesord:
Böcker, Böcker och läsning, Lättläst, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2017
Talat språk
Svenska
Programledare
Natanael Derwinger
Dela podden

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial