series

Skolministeriet

Granskande, belysande, aktuellt och viktigt om frågor som rör skolan.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Är leken fri?

Om programmet

Bör lek betraktas som ett verktyg för pedagogiskt arbete eller ska man låta leken vara fri från vuxen inblandning? FN understryker att barn har rätt till lek som är icke-produktiv och utförs för sin egen skull. Men i förskolans läroplan heter det att leken ska brukas medvetet för utveckling och lärande. Skolinspektionen har dessutom slagit fast att förskolan behöver bli bättre på att utmana barn som leker könsstereotypt. Hur fri får leken vara?

Ämnesord:
Förskolepedagogik, Lek, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Småbarnslek, Undervisning
Produktionsår
2017
Talat språk
Svenska
Reporter
Moa Larsson

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program