

Är leken fri?
Om programmet
Bör lek betraktas som ett verktyg för pedagogiskt arbete eller ska man låta leken vara fri från vuxen inblandning? FN understryker att barn har rätt till lek som är icke-produktiv och utförs för sin egen skull. Men i förskolans läroplan heter det att leken ska brukas medvetet för utveckling och lärande. Skolinspektionen har dessutom slagit fast att förskolan behöver bli bättre på att utmana barn som leker könsstereotypt. Hur fri får leken vara?
- Ämnesord:
- Förskolepedagogik, Lek, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Småbarnslek, Undervisning
- Produktionsår
- 2017
- Talat språk
- Svenska
- Reporter
- Moa Larsson
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Skolämne:
- Pedagogiska frågor, Förskolepedagogik
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial