

Inkluderingstanken under prövning i Linköping
Om programmet
Efter en trasslig skolgång kom 15-årige Fabian äntligen till ro när han hamnade på den kommunala resursskolan Tinnerbäcksskolan i Linköping. På skolan arbetar fem anställda och där går tio elever som alla har extra behov av särskilt stöd. Den svenska skolan ska inkludera alla. Kan man då sätta elever som Fabian i en skola för sig? Nej, menar Skolinspektionen som förelagt Linköpings kommun med hot om vite för att de valt att placera elever i särskilda resursskolor. Jo, säger kommunen som nu har drivit frågan till högsta rättsliga instans. Hur långt kan man tänja på principen om att alla ska inkluderas i samma skola?
- Ämnesord:
- Elever med särskilda behov, Skolan, Stödundervisning, Undervisning, Utbildningspolitik
- Produktionsår
- 2017
- Talat språk
- Svenska
- Reporter
- Anna Maria Höglund
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Ämne:
- Pedagogiska frågor, Skola och samhälle, Specialpedagogik
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial