Till huvudinnehåll
series

Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

2017. Om personer vars tankar utmanat och utvecklat sin samtid.

• Folkhögskola / Studieförbund, Gymnasieskola

• Filosofi, Historia

Det reflekterande livet

Det reflekterande livet

Om programmet

Filosofen Sokrates sägs ha ställt provocerande frågor till sina medmänniskor i det antika Aten. Frågornas syfte var att inspirera till tankar och reflektioner. Sokrates jämförde sig med en barnmorska, i samtal med andra förlöste han tankar och idéer. I modern tid har Sokrates ifrågasättande samtalssätt blivit en lärometod. På Freinetskolan Mimer är sokratisk samtalskonst en del av undervisningen. Journalisten Natacha López diskuterar det sokratiska samtalet med forskaren Anna Pihlgren och elever från Freinetskolan Mimer.

Ämnesord:
Filosofer, Filosofer , Filosofi, Filosofins historia, Kritiskt tänkande, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sokrates, 470 eller 469 f.Kr-399 f.Kr., Sokratiska samtal, Undervisning
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2023
Talat språk
Svenska
Ladda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Skolämne:
Filosofi, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program