
Att sakna ord
Avsnitt 1 · 28 min · Om att arbeta språkutvecklande i alla ämnen.
Om explicit individuell stöttning av elever. Lärarfortbildaren Maria Wiksten förklarar begreppet scaffolding och hur olika stöttor kan byggas runt elevens kunskaper. Studiehandledning och s.k. begreppskort används i Michael Öhlins högstadieklass. Pedagogen Karin Pettersson arbetar med metoden Reading to learn och gymnasieläraren Ingegerd Norder har språkutvecklande undervisning med lässtrategier i sin förberedande flerspråkiga klass. Experterna Jilda Sürüp och Hülya Basaran talar om flerspråkighet och om vikten att främst bedöma flerspråkiga elever utifrån deras kognitiva kunskapsnivå.
Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
2017
30 juni 2021
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar
Det här programmet har inget arbetsmaterial