series

Språket i ämnet

Om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar

Programbild

Tyst läsning vs läsgemenskap

Om programmet

Historieläraren Anna Nord införde för ett par år sen lässtrategier i gymnasiets sista år på Stagneliusskolan i Kalmar. Anna har strategierna från "reciprocal teaching" - dialog i ömsesidighet - som grund och bearbetar texterna i ämnet före, under och efter läsning. Här är vi med under en lektion i historia. "Förr så var läsningen endast en väg framåt, nu är läsningen själva undervisningen", "Ingen elev ska gå ut ur klassrummet utan att ha förstått texten", säger Anna Nord i reportaget.

Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Anna Nord

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar, Svenska, Läsning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program