Till huvudinnehåll
series

Språket i ämnet

Om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar

Programbild

Tyst läsning vs läsgemenskap

Historieläraren Anna Nord införde för ett par år sen lässtrategier i gymnasiets sista år på Stagneliusskolan i Kalmar. Anna har strategierna från "reciprocal teaching" - dialog i ömsesidighet - som grund och bearbetar texterna i ämnet före, under och efter läsning. Här är vi med under en lektion i historia. "Förr så var läsningen endast en väg framåt, nu är läsningen själva undervisningen", "Ingen elev ska gå ut ur klassrummet utan att ha förstått texten", säger Anna Nord i reportaget.

Om programmet

Ämnesord:

Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning

Produktionsår:

2017

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    Anna Nord

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar, Svenska, Läsning

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program