series

Skolministeriet

Granskande, belysande, aktuellt och viktigt om frågor som rör skolan.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Kampen om talutrymmet

Om programmet

När flickor har bättre resultat i snart sagt varje skolämne så tar de väl för sig mer i klassrummet också? Nej, forskning tyder på att pojkar fortfarande har talutrymmet i klassen två tredjedelar av tiden. Varför är det här mönstret så svårt att rucka på? Och vilka fler faktorer än kön påverkar hur ordet fördelas? Vi pratar med forskarna Nina Eliasson och Elisabeth Öhrn, och vi träffar några högstadieelever för att höra vad de själva tänker om vilka som hörs mest i klassen och vad det kan bero på.

Ämnesord:
Genus (socialt kön), Genusfrågor, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Undervisning, Ungdomar och könsroller
Produktionsår
2017
Talat språk
Svenska
Reporter
Kicki Möller
Medverkande
Nina Eliasson, Elisabeth Öhrn

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Sociala relationer, Utbildningsvetenskaplig forskning, Värdegrund, Genus och jämställdhet

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program