
Sokratiska samtal leder till kunskapstörst
29 min · Lärarrummet · Om samtal som får elever att sätta sig in i andras perspektiv.
När flickor har bättre resultat i snart sagt varje skolämne så tar de väl för sig mer i klassrummet också? Nej, forskning tyder på att pojkar fortfarande har talutrymmet i klassen två tredjedelar av tiden. Varför är det här mönstret så svårt att rucka på? Och vilka fler faktorer än kön påverkar hur ordet fördelas? Vi pratar med forskarna Nina Eliasson och Elisabeth Öhrn, och vi träffar några högstadieelever för att höra vad de själva tänker om vilka som hörs mest i klassen och vad det kan bero på.
Genus (socialt kön), Genusfrågor, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Undervisning, Ungdomar och könsroller
2017
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Sociala relationer, Utbildningsvetenskaplig forskning, Värdegrund, Genus och jämställdhet
Det här programmet har inget arbetsmaterial