

Barnen och skogen
Om programmet
Hur kommer det sig att naturen kommit att ses som en viktig del av barndomen och lärandet? De senaste åren har intresset för barns utevistelse ökat. Förskolor lockar med utomhusprofiler och forskare ägnar tid åt att mäta effekterna av barns utevistelse. En av dem som förespråkar att lärare och elever ska bege sig ut i skog och mark är Anders Szczepanski vid Nationellt centrum för utomhuspedagogik. "Det är viktigt att det kommer in tidigt. Om man får det redan i förskolan eller nollårsåldern och uppåt så sitter det kvar." Men det finns också andra tankar kring varför naturen fått den roll den fått. Professor emerita Gunilla Halldén, till exempel, menar att vuxenvärlden har en romantiserad bild av barns vistelse i naturen.
- Ämnesord:
- Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Utomhuspedagogik
- Produktionsår
- 2017
- Talat språk
- Svenska
- Reporter
- Louise Jacobson
- Medverkande
- Anders Szczepanski, Gunilla Halldén
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Ämne:
- Pedagogiska frågor, Didaktik och metod
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial