Till huvudinnehåll
series

Programmera mera 2.0 - lektionstips

Konkreta tips på hur man kan få in programmering i undervisningen.

• Lärarfortbildning

• Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Programbild

Dataspel

Bakom avancerade spel finns mycket kod och arbete. Varje liten del i ett spel kräver kod som instruerar hur det ska se ut, låta och vad som ska hända. I en övning får elever läsa riktig kod skriven i C++ från ett spel. Nästa övning fokuserar på samarbete. Eleverna ska avgöra vilka olika roller som behövs för att ta fram ett spel och hur man fördelar arbetet rättvist. De ska göra en storyboard över spelet de ska göra och sen programmera det.

Om programmet

Ämnesord:

C++ (programspråk) , Datorspel, Digital kompetens, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Programmering, Programspråk, Spelprogrammering, Undervisning, Undervisning i tekniska ämnen

Produktionsår:

2017

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Programledare:

    Karin Nygårds

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program