
Begripliga budskap
26 min · Hur ska vi skriva för att det ska bli lättare att förstå?
Åsa Holmér, språkkonsult på Terminologicentrum (TNC), talar om vikten av att välja rätt ord. Hon tar upp både vanligare termer och fackspecifika ord. Det är viktigt att skriva begripligt, men hur mycket ska vi förenkla? Ska man skriva barnförlamning eller polio? Likbränning eller kremering? Urin eller kiss? Inspelat den 20 oktober 2017 på Citykonferensen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.
Lättläst, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Språkbruk, Undervisning
2017
1 juli 2023
Högskola
Svenska, Språkbruk
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud