Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Lättlästdagen 2017

Om flerspråkighet och lättlästa texter.

• Högskola

• Pedagogiska frågor, Svenska, Svenska som andraspråk och sfi

Programbild

Begriplighet, termer och definitioner

Åsa Holmér, språkkonsult på Terminologicentrum (TNC), talar om vikten av att välja rätt ord. Hon tar upp både vanligare termer och fackspecifika ord. Det är viktigt att skriva begripligt, men hur mycket ska vi förenkla? Ska man skriva barnförlamning eller polio? Likbränning eller kremering? Urin eller kiss? Inspelat den 20 oktober 2017 på Citykonferensen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.