Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Barns livsvillkor

Hur kan förutsättningarna för barn och familjer göras mer likvärdiga?

• Allmänbildande

• Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Så går det i skolan för placerade barn

Att lyckas i skolan är en viktig faktor för ett bra liv. Forskning visar att barn och unga som placerats i HVB- eller familjehem presterar sämre i skolan än sina jämnåriga. Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet och berättar om hur unga påverkas av att bli placerade i samhällets vård och om vilka faktorer som varit stödjande för unga såväl som för fosterhemsföräldrar. Inspelat på Göteborgs universitet den 19 april 2018. Arrangör: Göteborgs universitet, FoU i Väst/GR, Västra Götalandsregionen/Folkhälsan, Länsstyrelsen och Göteborgs Stad.

Om programmet

Ämnesord:

Barn, Barn- och ungdomsvård, Differentieringsproblem, Familjehem, Hem för vård eller boende, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Undervisning, Ungdomar

Produktionsår:

2018

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Föreläsare:

    Ingrid Höjer

Ladda ner programmet:

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Allmänbildande

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program