series

UR Samtiden - Barns livsvillkor

Hur kan förutsättningarna för barn och familjer göras mer likvärdiga?

• Allmänbildande

• Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Så går det i skolan för placerade barn

Om programmet

Att lyckas i skolan är en viktig faktor för ett bra liv. Forskning visar att barn och unga som placerats i HVB- eller familjehem presterar sämre i skolan än sina jämnåriga. Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet och berättar om hur unga påverkas av att bli placerade i samhällets vård och om vilka faktorer som varit stödjande för unga såväl som för fosterhemsföräldrar. Inspelat på Göteborgs universitet den 19 april 2018. Arrangör: Göteborgs universitet, FoU i Väst/GR, Västra Götalandsregionen/Folkhälsan, Länsstyrelsen och Göteborgs Stad.

Ämnesord:
Barn, Barn- och ungdomsvård, Differentieringsproblem, Familjehem, Hem för vård eller boende, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Undervisning, Ungdomar
Produktionsår
2018
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Ingrid Höjer
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program