series

UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2018

Samtal från Mediedagarna (Meg) i Göteborg 2018.

• Allmänbildande

• Information och media, Massmedier

Programbild

Spotify - en svensk enhörning

Om programmet

När Spotify börsnoterades i New York värderades företaget till omkring 250 miljarder kronor. Hur blev streamingtjänsten - som aldrig gjort en krona i vinst - Sveriges största börsbolag? Rasmus Fleischer, forskare i ekonomisk historia, gör i sin bok "Den svenska enhörningen" (skriven tillsammans med Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap) en granskning av bolaget. Han samtalar här med journalisten Kina Zeidler, som undersökt bakgrunden till några av världens mest framgångsrika techbolag, däribland Spotify. Hon talar utifrån sin bok "Det svenska techundret". Moderator: Jon Mauno Pettersson. Inspelat den 28 september 2018 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangörer: Mondial och Pagina.

Ämnesord:
Internet och musik, Musik, Musikbranschen, Musiksociologi, Spotify, Streamad media
Produktionsår
2018
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Kina Zeidler, Rasmus Fleischer
Moderator
Jon Mauno Pettersson

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Information och media, Internet och digitala medier, Musik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program