


Måste barn i familjehem misslyckas i skolan?
Barn som är placerade i familjehem har sämre chanser att lyckas i skolan än andra barn. Så har det sett ut länge. Man har utgått från att de här barnens öde är förutbestämt på något sätt. Det säger forskaren och psykologen Rikard Tordön. Men med rätt sorts stöd och insatser går det att förbättra förutsättningarna. 14-åriga Melissa har bott i familjehem från fem års ålder. Från andra klass har ett team från Skolfam - Skolsatsning i familjehemsvården - haft koll på hur det går för henne i skolan.
Om programmet
Ämnesord:
Barn- och ungdomsvård, Differentieringsproblem, Elever, Familjehem, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolan, Social omsorg, Sociala frågor, Studieresultat, Undervisning
Produktionsår:
2019
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Pedagogiskt syfte
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Skola och samhälle
Arbetsmaterial
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud