


Antiken och historieämnets dilemma
När Skolverket föreslog att antiken skulle plockas bort från historieämnet i grundskolan utlöstes en kritikstorm. Vansinnigt, bisarrt och befängt, löd reaktionerna. Myndigheten tvingades backa och antiken blir kvar. Men problemet med en begränsad lektionstid för ämnet historia kvarstår, och de flesta är överens om att allt inte hinns med. Så vad ska man göra? Går det att prioritera i ämnets innehåll på ett sätt som gör alla nöjda?
Om programmet
Ämnesord:
Antiken, Historieundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sverige, Sverige. Skolverket, Undervisning
Produktionsår:
2019
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Pedagogiskt syfte
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Skola och samhälle
Arbetsmaterial
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud