


Rätten till liv och utveckling
Varje barn har rätt till liv och utveckling, men hur ser samhället på de ungdomar som faller offer för dödsskjutningarna i förorten? Dessutom lär vi känna Pontus som kämpar för att få rätt stöd i skolan. Till slut mådde han så dåligt att han fick stanna hemma. Hur går det ihop med konventionsstaternas ansvar att till det yttersta av sin förmåga säkerställa barnets utveckling? Lovisa är synskadad och beroende av assistans och färdtjänst. Men det rigida stödet gör att hon inte kan leva samma tonårsliv som sina jämnåriga.
Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning
Om programmet
Ämnesord:
Attityder, Barn, Barn med funktionsnedsättning, Barnkonventionen (1989), Barns rättigheter, Barns utveckling, Invandrarbarn, Politik, Rätten till liv, Samhällsvetenskap, Socioekonomiska grupper, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik
Produktionsår:
2019
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Pedagogiskt syfte
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Samhällskunskap, Barns rättigheter
Arbetsmaterial
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud