Till huvudinnehåll
series

Att inspirera i matematik

Hur kan en mattelärare inspirera och hjälpa elever som halkat efter?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Programbild

Hela klassen räknar

Kurt Rosenlund är läromedelsförfattare, pedagog och innovatör. Han började på Södermalmsskolan som lärarkandidat 1975. Och där blev han kvar. Nu 44 år senare är han pensionerad, men vikarierar på skolan så ofta han kan. Kurt var tidig med elevaktiv undervisning. Med uppfinningsrika metoder, ofta innefattande digitala hjälpmedel, lyckades han skapa en miljö där ingen elev kunde "gömma sig". Att metoderna fungerar visar en ständigt hög måluppfyllelse på de nationella proven.

Om programmet

Ämnesord:

Matematik, Matematiklärare, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisningsmateriel

Produktionsår:

2020

Tillgänglig till:

30 juni 2025

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    Kurt Rosenlund

Pedagogiskt syfte

Syftet är att ge lärare i matematik en ökad förståelse för elever som kommer efter i ämnet, och ge idéer, tankar och konkreta uppslag på hur man kan hjälpa dem att prestera bättre. Dokumentären Att hata matematik kan med fördel ses tillsammans med de tre programmen.

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program