Till huvudinnehåll
series

Att inspirera i matematik

Hur kan en mattelärare inspirera och hjälpa elever som halkat efter?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Programbild

Räkna med mig

Hur kan man - med samma lärobok och med läroplanen som utgångspunkt - både hålla de duktigaste eleverna motiverade och ge dem med störst svårigheter stöd? Mellanstadieläraren Nathalie Sundsten Landin har skapat konceptet "Räkna med mig". De som är klara med sina räkneuppgifter får hjälpa de yngre eleverna på skolan. Resultatet har blivit att de elever som ligger långt fram i matematik har vuxit som människor, presterat bättre på nationella proven och att lärarna kan ägna mer tid åt varje elev.

Om programmet

Ämnesord:

Matematik, Matematiklärare, Matematikundervisning, Motivation, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Självförtroende, Undervisning

Produktionsår:

2020

Tillgänglig till:

30 juni 2025

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    Nathalie Sundsten Landin

Pedagogiskt syfte

Syftet är att ge lärare i matematik en ökad förståelse för elever som kommer efter i ämnet, och ge idéer, tankar och konkreta uppslag på hur man kan hjälpa dem att prestera bättre. Dokumentären Att hata matematik kan med fördel ses tillsammans med de tre programmen.

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program