Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Berättelser ur svensk näringslivshistoria

Föreläsningar och samtal om den svenska näringslivshistorien.

• Högskola

• Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv

Programbild

Mah-Jong - antimode

Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode. Det skulle alltid finnas basplagg för alla typer av kroppar och kläderna skulle vara tillverkade i Sverige. Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån Mah-Jongs första postorderkatalog från 1972. Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för näringslivshistoria.

Om programmet

Ämnesord:

1900-talet, Företag, Företagande, Historia, Kläder, Konfektionsindustri, Mah-Jong, Mode, Näringsliv, Sverige

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Föreläsare:

    Margarita Feldman

Ladda ner programmet:

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Högskola

Skolämne:

Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv, Slöjd, Textil och mode

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program