Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Berättelser ur svensk näringslivshistoria

Föreläsningar och samtal om den svenska näringslivshistorien.

• Högskola

• Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv

Programbild

Mah-Jong - antimode

Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode. Det skulle alltid finnas basplagg för alla typer av kroppar och kläderna skulle vara tillverkade i Sverige. Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån Mah-Jongs första postorderkatalog från 1972. Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för näringslivshistoria.


















Om programmet

Ämnesord:

1900-talet, Företag, Företagande, Historia, Kläder, Konfektionsindustri, Mah-Jong, Mode, Näringsliv, Sverige

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Föreläsare:

    Margarita Feldman

Ladda ner programmet:

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Högskola

Skolämne:

Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv, Slöjd, Textil och mode

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program