
Risker och bieffekter av digital medieanvändning
29 min · UR Samtiden - Den uppkopplade barnhjärnan · Fler studier visar på att datoranvändandet har förödande baksidor.
Många föräldrar har dåligt samvete för att man låter barnen sitta för mycket framför skärmen. I stället för att fokusera på vad barnen gör på datorn ligger mycket fokus på hur länge man spelar. Men skärmtid är inte bara negativt utan kan främja både inlärning, språk, teknikvana, logiskt tänkande och problemlösande. Medverkande: Niklas Torstensson, lektor i kognitionsvetenskap, Tarja Susi, docent i informationsteknologi, och Jimmy Andersson, forskningsassistent och adjunkt i neurovetenskap. Moderator: Ina Lundström. Inspelat i Balthazar Science Center i Skövde den 7 juni 2021. Arrangör: Högskolan i Skövde.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial