Till huvudinnehåll
series

Sagor med TAKK

Tretton specialskrivna bilderbokssagor berättas med stöd av tecken.

• Förskola, Grundsärskola F-3

• Svenska, Uppläsningar och dramatiseringar, Värdegrund

Programbild

Det gör ont

Om att bli knuffad vid ett bråk i sandlådan och sedan bli tröstad med plåster. Baura L Magnúsdóttir berättar en Tripp, Trapp, Träd-saga och förstärker berättelsen med TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Text och bild av Alice Lima de Faria.

Om programmet

Ämnesord:

Bråka, Fiktiva berättelser, Plåster, Trösta

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2026

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Berättare:

    Baura L Magnúsdóttir

  • Författare och illustratör:

    Alice Lima de Faria

Pedagogiskt syfte

TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är språkstärkande för barn i förskoleåldern och elever i lågstadiet i grundsärskolan. Syftet är att stimulera språkutveckling och kommunikation genom att ge barnen fler verktyg för att ta till sig innehållet. Sagorna kan användas som diskussionsunderlag, litteraturintroduktion och för att träna begrepp och tecken. Till varje saga finns ett TAKK-manus med de tecken som används.

Utbildningsnivå:

Förskola, Grundsärskola F-3

Skolämne:

Svenska, Uppläsningar och dramatiseringar, Värdegrund

Liknande program