
Vad ska vi ha Norrland till?
44 min · Är Norrland blott en naturresurs att exploatera?
Samtal och seminarier från Bokmässan 2022.
• Allmänbildande
• Svenska, Litteraturhistoria och författarporträtt
Panelsamtal/Intervju · 44 min
Hur skriver man böcker som är spännande och roliga, men samtidigt lättlästa? Tre författare berättar om sina metoder. Medverkande: Josefine Sundström, Marie Oskarsson och Magnus Ljunggren. Moderator: Matilda Westerman, kommunikatör. Inspelat den 22 september på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Bonnier Carlsen.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material44 min · Är Norrland blott en naturresurs att exploatera?
45 min · Är Sverige på väg att avkriminalisera och legalisera narkotika?
44 min · Hur stort är det folkliga stödet för Putins imperiedrömmar?
45 min · Är det möjligt att förena solidaritet med individens frihet?
45 min · Ett samtal om kulturens ramar och roller i ett samhälle.
45 min · Ett samtal om värdet av en kvinna i ledande ställning.
45 min · Ett samtal om trygghet, överlevnad och statens makt.
44 min · Ett samtal om hur handel, krig och handelskrig hänger ihop.
41 min · Hur kan en långsiktigt hållbar svensk flyktingpolitik se ut?
46 min · Varför är Sverige ett av de länder som vill minst i EU?
45 min · Har det blivit för lätt att bli superrik i Sverige?
44 min · Behövs alla jobb, eller finns det onödiga jobb?
45 min · Ett samtal om utvecklingen av extremistgrupper.
45 min · Vad är Sverige? Ett samtal om Sverige och svenskhet.
45 min · Om motsättningarna mellan höger och vänster i klimatpolitiken.
45 min · Vad kan vi lära av en tid då det svåra och utmanande blev populärt?
42 min · Hur fritt får man egentligen tänka på universiteten?
45 min · Ett samtal om den välfärdsstat vi har idag och den vi får i framtiden.
45 min · Ett samtal om problem och lösningar kring segregationen i skolan.
45 min · Vilka konsekvenser får vår människosyn och vår syn på djur?
44 min · Hur mår människorna på dagens arbetsplatser? Med livet och arbetslivet?
44 min · Hur präglade är svenskarna av sin historia och sina gamla normer?
43 min · Författarna Anne Schulze och Sara Villius samtalar utifrån sina böcker.
44 min · Ett samtal om humor, allvar, tröst och hopp.
44 min · Tre författare berättar om sina metoder för att skriva lättläst.
44 min · Vilken roll spelar omslaget för läsningen?
44 min · Ett samtal om kvinnors utsatthet, styrka och mod.
44 min · Ett samtal om digitaliseringens dolda konsekvenser.
45 min · Vilka är det som har bott i Sverige genom historien?
29 min · Hur blev Sverige ett invandrarland?
29 min · Steven Robins samtalar med Elisbeth Åsbrink.
30 min · Först 70 år efter sin död har hon uppmärksammats och hyllats.
29 min · Varför skyllde den svenska regeringen på judarna?
30 min · Vilka människors berättelser har försvunnit?
44 min · Ett samtal om att skriva om och för miljön och klimatet.
45 min · Ivica Djikić samtalar om sin dokumentärroman med Per Svensson.
45 min · Katarina Widholm och Helena von Zweigbergk samtalar om sina böcker.
44 min · Ett samtal om kvinnor som ville förändra världen med pennan.
45 min · DN-journalisterna berättar om sin granskning.
46 min · Tre författare diskuterar mor-dotter-relationer utifrån sina böcker.
29 min · Serieskaparen Liv Strömquist samtalar med Eric Schüldt.
31 min · Ett samtal om boken "Blir du ledsen om jag dör?".
45 min · Ett samtal om vilka röster som hördes och inte hördes i valrörelsen.
43 min · Vad är det som lockar till stickningen?
44 min · Författarna Jenny Jägerfeld och Ingvild H Rishøi i samtal.
30 min · Författaren Johannes Anyuru berättar om sin nya roman.
43 min · Alla är inte övertygade om att mordet är löst.
30 min · Hon skriver för att kunna föreställa sig en alternativ verklighet.
45 min · Författaren Joanne Joseph skildrar indiska tvångsarbetare i Sydafrika.
44 min · Intrigerna i kungahuset på 1500-talet överträffar det mesta.
44 min · Joanna Rubin Dranger samtalar med Carl Henrik Carlsson.
45 min · Ett samtal om bildspråk, symboler och tecken.
44 min · Vad hände när ett nybyggt vikingaskepp seglade ut på Östersjön 1950?
45 min · Ett samtal om Karl Gerhard och Jascha Golowanjuk.
30 min · Ett samtal om vanliga människors liv då välfärdssamhället formades.
30 min · Victoria Benedictsson gick från litterär succé till självmord.
30 min · Dick Harrisson förklarar vad som ledde fram till häxprocesserna.
43 min · Ett samtal om graviditet, småbarnsår, liv och död.
43 min · Ett samtal om moderskap och kvinnoroller i dagens Sverige.
44 min · Ett samtal om syskon och hur vi påverkas av dem.
45 min · Ett samtal om att växa upp, att vara rolig och att vara sårbar.
45 min · Finns det redaktionella faror med artificiell intelligens?
30 min · Artisten och låtskrivaren Eva Dahlgren berättar om sitt liv.
44 min · Ett samtal om kvinnors sexualitet och lust, åldrande och sex.
44 min · En diskussion om desinformation, rykten och det demokratiska samtalet.
45 min · Ett samtal om oddsen att lyckas vända utvecklingen.
29 min · Artisten Lena Philipsson berättar utifrån sin bok.
30 min · Petra Mede berättar om sin självbiografiska bok.
45 min · Malou von Sivers och Ella-Maria Nutti berättar om sina böcker.
45 min · Författare från fyra länder diskuterar litteraturens makt att förändra.
30 min · Victoria Belims självbiografi skildrar Ukrainas 1900-talshistoria.
44 min · Ett samtal om konstnärlig frihet och hur den kan skyddas.
45 min · Hur har utbytet bestått och vilka nya former av samarbete finns?
44 min
30 min · Natasha Lester berättar om sin bok "En ny värld".
27 min · Brittiska författaren Sue Mongredien berättar om sitt författarskap.
28 min · Edward Carey berättar om skrivande och konstnärskap.
44 min · Författare och forskare om nya perspektiv inom science fiction.
44 min · Ett samtal om Rysslands krig i Ukraina.
46 min · Bengt Ohlsson och Kirsten Thorup samtalar om krigets vanvett.
44 min · Historikerna Peter Englund och Antony Beevor samtalar.
48 min · UR Samtiden - Bokmässan 2016 · Horace Engdahl sammanfattar sina år inom svenskt kulturliv.
19 min · UR Samtiden - Bokmässan 2016 · Serietecknaren Lena Ackebo om sin skönlitterära debut.
36 min · UR Samtiden - Bokprovning 2020 · Statistik, teman och analyser över barnboksutgivningen 2019.
27 min · UR Samtiden - Bokprovning 2020 · Om hur vissa ämnesord som plast och queer speglar utgivningen 2019.
42 min · UR Samtiden - Bokprovning 2021 · Har historiska teman blivit mindre vanliga under 2000-talet?
16 min · UR Samtiden - Digitala sverigefinska bokmässan · En roman om flyktingar och hemlängtan.
24 min · UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014 · Var det Shakespeare som skrev alla pjäser, eller var det någon annan?
5 min · UR Samtiden - Nyfiken på Nobelpriset · Lotta Jeppsson berättar om Alice Munro och hennes liv som författare.