Till huvudinnehåll
seriesimage

Små barn - stora rättigheter

Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt att uttrycka sin mening, bli respekterade och få skydd när fara hotar. Hur tillämpar man det i förskolan? Vi träffar universitetsadjunkt Elisabeth Arnér som kräver att pedagogerna ska börja lyssna på barnen, genusvetaren Kristina Henkel som berättar hur hon vill motverka heteronormen i förskolan, kriminalinspektören Åsa Sannerborg som lär oss att tolka signaler från barn som har utsatts för övergrepp och syster Karin på Alsike kloster som har träffat otaliga flyktingbarn vars rättigheter har hamnat i bakgrunden. Dessutom besöker vi Vista förskola som arbetar med en barnkurator och en resurspedagog och var först i Sverige med att författa en Likabehandlingsplan.

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Du ska icke kränka

Man får inte göra varandra illa, man får inte retas och inte förstöra saker med flit. Det är de tre så kallade liv- och dödgränser som ingen får överträda på Vista förskola i Huddinge. Vista var en av de första förskolorna i Sverige att skriva en Likabehandlingsplan. Vi får höra hur arbetet med planen vuxit fram och följer personal och barn på avdelningen Mattisborgen. På förskolan har man tagit fram ett system där man delar ut gröna, gula eller röda kort till barnen för att uppmuntra goda initiativ och förebygga och stoppa icke önskvärda beteenden. Vi möter föräldrar och förskolepersonal, bland andra resurspedagogen Kirsi Pihl, som arbetar med att handleda personalen. Barnterapeuten Louise Forsgren, som också är knuten till förskolan, berättar om sitt arbete med barn och föräldrar. Dessutom beskriver Lars Arrhenius, Barn- och elevombud på Skolverket, om innehållet i Barn- och elevskyddslagen.