Till huvudinnehåll
seriesimage

Leka livet

Inget är så utvecklande för barn som lek - för i leken är allt möjligt. Alla kan spela alla roller och man lär sig att samarbeta, lyssna på varandra och att vänta på sin tur. Leken kan också ha en helande kraft för sjuka, traumatiserade och tysta barn. Vad händer då när den fria leken får gott om tid och utrymme i förskolan? Och vilken roll har de vuxna i barnens lek? Lekpedagoger, lekterapeuter och förskollärare berättar om leken som det viktigaste pedagogiska redskapet. Många av dem menar att barnens lek är så betydelsefull att den borde uppta större delen av förskolebarnens dag. Dessutom medverkar professor Birgitta Knutsdotter Olofsson - lekforskare, lärarutbildare och lekens främsta vapendragare i Sverige.

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

Låtsaslekens lov

När barn leker provar de olika roller, bearbetar erfarenheter och lär sig vad det är att vara människa. På förskolan Stenkolet i Stockholm har Birgitta Knutsdotter Olofsson forskat om barns lek. Hon menar att ingen aktivitet är så viktig för förskolebarnets utveckling som den fria leken. Vi träffar henne och pedagogen My Junker som minns tiden då Birgitta observerade leken på avdelningen. I Vallentuna är vi med på en spännande spöklek på förskolan Smultronet. När leken blir för läskig och barnen behöver hämta mod hos en vuxen finns förskolläraren Amelie Bendz i närheten. Vilken betydelse spelar miljön för leken? Miljöpsykologen Fredrika Mårtensson har i sin avhandling om barns utemiljö jämfört en skånsk förskolegård på landsbygden med en innegård i stadsmiljö. Vi följer Mårtensson till I Ur och Skur-förskolan Statarlängan i Ljungbyhed och träffar förskolechefen Lotta Lundberg och Christina Silvegren som gått på förskolan som barn.