Till huvudinnehåll
seriesimage

UR Samtiden - Learning study

Learning study är en nationell, lärarfortbildande konferens för forskare, universitetslärare och lärare i grund- och gymnasieskolan. Konferensen pågick en hel dag, den 18 januari 2010, Konferensen arrangerades av Göteborgs universitet, och hölls i Wallenbergcenter. Både forskningsläge och praktiskt utbyte mellan lärare är viktiga delar av dagen.

Programbild

I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström berättar om variationsteorin, som ger möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte, menar hon. Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds. Med "rätt" undervisning kan även mycket unga elever utveckla en komplex förståelse.